T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
İZMİR / KARABAĞLAR - Karabağlar Atatürk Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi

PDR Hizmetleri

Rehberlik Servisimiz, okulumuzda öğrenim gören tüm öğrencilerimizin gelişim dönemi özelliklerini dikkate alarak karşılaştıkları güçlükleri, sorun haline dönüşmeden çözmelerine yardımcı olmayı ve kendini tanıyan, uyum ve iletişim becerilerine sahip, çevresine duyarlı, mutlu, sağlıklı ve yaratıcı bireyler olmalarına katkıda bulunmayı amaçlamaktadır.

Rehber Öğretmenimiz, okulumuza yeni kayıt yaptıran öğrencileri okula alıştırma (oryantasyon) çalışmalarını , okulumuzdaki tüm öğrenciler için tanıma, izleme, yönlendirme çalışmalarını ve psikolojik danışma ve koruyucu bilgilendirme,  mesleki rehberlik hizmetlerini ortaöğretim seviyesinde yürütmekte, Üniversite Sınavlarına yönelik çalışmalar yapmakta, sadece öğrenciyle değil, aynı zamanda öğretmen, idareci ve velilerle de iletişim halinde çalışmalarını sürdürmekte ve çalışmalarında gelişmiş rehberlik modellerinden yararlanmaktadır.

REHBERLİK SERVİSİ İLKELERİ:

- Gizlilik
- Gönüllülük
- Süreklilik
- Kişi haklarına saygı
- Bireyin değerliliği
- Bireyin özerkliği
- İlgili kişilerle işbirliği

Bu ilkeler doğrultusunda etkinliklerini sürdüren servisimiz; çağdaş rehberlik modellerinden yararlanmakta, okulumuzun ve toplumun gereksinimlerine göre çalışmalarını planlamakta, öğrenci merkezli bir yaklaşım içinde en iyi hizmete ulaşmayı hedeflemektedir.

İş ve meslekler ile yüksek öğretim kurumları hakkında öğrencileri bilgilendirmek PDR´ nin önemli görevleri arasındadır.

Üniversite Sınavına giren öğrencilerimizin üniversite ve yüksek öğrenim programları tercihlerini yaparken isabetli, sağlıklı kararlar vermeleri için profesyonel hizmet sunan servisimizin amacı, öğrencilerin ÖSS´de elde ettikleri puan, başarı sıralaması ve yüzdelik dilimler gibi çok yönlü kriterlerin dikkate alarak; aynı zamanda bireysel görüşme ile de öğrencilerin kişilik özellikleri, beklentileri, sosyal yapıları ilgi alanları ve yetenekleri doğrultusunda alternatifler üzerinde düşünmelerini sağlayarak en doğru tercihi yapmalarına yardımcı olmaktadır.

Psikolojik Danışma ve Rehberlik Servisimizde, Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık bölümü mezunu 1 Rehber Öğretmenimiz görev yapmaktadır.

Ayrıca okulumuzda tüm sınıflarla ve öğrencilerle birebir ilgilenilmesinin sağlanması için Sınıf Rehber Öğretmenlerimiz Rehberlik Servisimizle koordinasyon içerisinde çalışmakta ve öğrencilerimizin daha güvenli, çatışma çözebilen, öfke kontrolünü sağlamış, sağlıklı bireyler olabilmeleri için tüm Sınıf düzeylerinde Rehberlik etkinlikleri ve Bireyi Tanıma Teknikleri özenle kullanılmakta ve titizlikle değerlendirilmektedir.

Rehberlik Servisimiz

Karacasu Mesleki ve Teknik Eğitim Merkezi Rehberlik Servisi olarak ana hedefimiz kendini tanıyıp kabul eden, çevresi ile olumlu ilişkiler kurmak için, gerekli tutum ve becerileri kazanmış, zorluklar karşısında yıkılmayan, güvenli, açık, dürüst, duygularını ifade eden, kendisi ve çevresiyle barışık olan, Atatürk ilke ve inkılapları doğrultusunda, Atatürkçü, çağdaş, kendini tanıyan, kendine ve topluma yararlı, üretken, gençler yetiştirmektir. Bu amaç doğrultusunda; öğretmen-öğrenci ve veli işbirliğine dayalı çalışmalar yürütülmektedir.

Okulumuzdaki Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık faaliyetleri üç ana başlık altında toplanmaktadır.

Öğrenciye yönelik faaliyetler

Veliye yönelik faaliyetler

Okul öğretmenleri ve personeline yönelik faaliyetler

Yukarıdaki faaliyet alanlarından hareketle aşağıdaki çalışmalar yapılmaktadır:

Test Uygulamaları:

Öğrencileri daha yakından tanıyabilmek, ihtiyaçlarını tespit etmek ve gereken yönlendirmeleri yapabilmek için çeşitli testler, anketler ve envanterler uygulanmaktadır. Gerekli görüldüğü taktirde bu bilgiler veli ile paylaşılmaktadır.

Bireysel Görüşmeler:

Öğrencilerimize uygulanan test teknikleri ve yapılan gözlemler sonucunda, öğrenci, öğretmen ve velilerin istekleri doğrultusunda bireysel görüşmeler yapılmaktadır. Bu görüşmeler sonucunda öğrencinin okul, ders, arkadaş ve ailede yaşadığı sorunların çözümünde öğrencilerimize rehberlik yapılmaktadır.

Grupla Psikolojik Danışma:

Yaş, cinsiyet ve sınıf düzeyleri göz önünde tutularak benzer problemler yaşayan öğrencilerle, ihtiyaç duyulan konularda grup görüşmeleri yapılmaktadır.Bu çalışmaların amacı,aynı sorunu yaşayan öğrencilerin birbirlerini daha iyi anlamaları ve problemlerinde yalnız olmadıklarını sağlamak , birlikte çözüm yoları bulmayı ve farlı çözüm yolarını öğrenmelerini sağlamaktır.

Mesleki Rehberlik:

Öğrencilerimizin okulumuzdan mezun olduktan sonra girecekleri sınavların, girebilecekleri okulların tanıtımı yapılmaktadır. meslek grupları hakkında bilgiler verilmektedir.

Seminerler, Konferanslar:

Yıl içerisinde öğrencilerimize ve velilerimize gerekli olduğunu düşündüğümüz konularda seminerler ve konferanslar düzenlenmektedir.

 

Hızla değişen dünyamızda, meydana gelen bilimsel ve teknolojik yenilikler, toplumsal yaşamı da daha karmaşık ve içinden çıkılmaz bir hale getirmiştir. Bunun sonucunda, yeni neslin en iyi yetiştirilmesi, yeteneklerinin israf edilmemesi, hızla değişen dünyaya ve karmaşık toplum yapısına uyumunun en iyi şekilde sağlanması zorunlu hale gelmiştir. Bunun sonucunda PDR hizmetlerinin önemi kavranmış ve tüm dünyada yayılma hızını artırmıştır.

 

Rehberlik öğrenci kişilik hizmetleri bünyesinde düşünülen ve bireyin, yaşamının çeşitli aşamalarında, gelişimine ve uyumuna etki eden faktörlerin bilinmesi ve onun yerinde kararlar veren dengeli bir kişi olması amacını güden hizmetler bütünüdür. Rehberlik kavram ve bir hizmet olarak bireyin gelişimine, bugünkü ve gelecekteki toplumun uyumuna yönelmiştir.

 

PDR kuşkusuz bir psikolojik yardım hizmetidir.  Psikolojik Danışma ile Rehberliği birbirinden ayırmakla beraber, rehberliğin psikolojik danışmayı içerdiğini savunur ve "Rehberliği, bireyin kendini anlaması, problemlerini çözmesi, gerçekçi kararlar alması, kapasitelerini kendine en uygun düzeyde geliştirilmesi, çevresine dengeli ve sağlıklı bir uyum yapması ve böylece kendini gerçekleştirmesi için uzman kişilerce, bireye verilen psikolojik yardım" olarak tanımlar.

 

Yönetmeliklerde Rehber Öğretmen ; "Asıl görevi öğrencilere yönelik rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri olan öğretmen" olarak tarif edilmiştir. Ancak Rehberlik ve Psikolojik Danışman´ın ne olduğu hakkında herhangi bir bilgi yoktur.

 

Toplumumuz sürekli olarak hızla değişmekte ve değişmektedir. Teknik ve bilim alanındaki değişme ve gelişmeler sosyal kurumlarda ve bu kurumların fonksiyonlarında da değişme meydana getirmiştir. Politik, sosyal, kültürel devrimler farklı değerler, eski ve yeni normlar bütün bireyleri etkilemekte onları korumasız, güç durumda bırakmaktadır. Böyle bir sosyal ortamda bireyin uyum sağlayabilmesi için yardıma ihtiyacı vardır.

 

Nüfus hızla artmakta, kırsal bölgelerden şehirlere göç, gecekondu mahallelerini meydana getirmektedir. Bu semtlerde oturan halk, sayısız geçim ve uyum problemleri ile karşı karşıya bulunduklarından geçim şartlarının değiştirilmesi ve uyumlarının sağlanmasında rehberliğe ihtiyaç vardır. Çağımızda kadının çalışması, evini yönetmesi, çocuklarını yetiştirmesi kanunen tanınan haklardan yararlanması, onu bazı problemlerle karşı karşıya getirmiştir. Bunun sonucunda ortaya çıkan uyuşmazlıkların giderilmesinde rehberliğe ihtiyaç vardır.

 

Genç kuşakta görülen sağlık ve istiklal kaygısı, okuma sorunu, ev-aile sosyal ilişkiler ve iş hayatındaki bunalım, onların bu konularda aydınlanmalarını zorunlu kılmıştır. Bütün dünyada suç işleme eğilimi, uyuşturucu madde alışkanlığı günden güne artmaktadır. Bütün bu durumları azaltmak için gerekli rehberliğin yapılması zorunludur .

 

Toplumlarda vasıflı insan gücüne ihtiyaç vardır. Bireylerin kabiliyetlerine uygun işlerde çalıştırılmaları gerektiğinden onların çok iyi tanınması gerekir. Nüfus artışı ve sosyal hayatın değişmesi sürekli olarak eğitim düzenini etkilemektedir. Eğitim üzerinde yapılan değişiklikler, kalabalık sınıflardaki öğrencilerin durumları rehberliği zorunlu hale getirmiştir. Psikolojik araştırmalar, bireylerin fiziksel yapı ve psikolojik nitelikleri birbirinden çok farklı olduğunu ortaya çıkarmıştır. İnsan gücünden en üstün derecede yararlanmak gereklidir. Bu da bireylerin her yönüyle tanınmasıyla mümkündür.

 

REHBERLİK ANLAYIŞINI OLUŞTURAN İLKELER

 

1-Rehberlikte insana ve onun kendine ilişkin konularda karar verme hakkına saygı esastır.

2-Rehberlik hizmetleri eğitim ayrılmaz ve tamamlayan bir parçasını oluşturur.

3-Etkili bir rehberlik, bireysel farkları dikkate alan bir eğitim sisteminde gerçekleşir.

4-Rehberlik tüm bireylere yöneliktir.

5-Rehberliğin amacı, bireylerin bir bütün olarak gelişmesine yardımdır.

6-Rehberlik hizmetlerinde süreklilik esastır.

7-Rehberlik hizmetlerinde gönüllük esastır.

8-Rehberlik uygulamaları okulun ihtiyaç duyduğu alanlarda yoğunlaştırılır.

9-Rehberlik, planlı, programlı, örgütlenmiş, profesyonel bir düzeyde uygulanmalıdır.

 

PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK VE REHBERLİĞİN ÖNEMİ

 

P.D.R´nin öneminin en iyi şekilde anlaşılabilmesi için amacının kavranması gereklidir. Yani P.D.R´nin önemi amacında gizlidir. Psikolojik danışmanın en önemli amacı, bireyin kendini gerçekleştirilmesine yardım etmektir. Kendini gerçekleştirmekte olan bireyin taşıdığı özellikler aslında, psikolojik sağlığı yerinde olan çağdaş insanda bulunması gerekli özelliklerdir. Kendini gerçekleştiren bir insanın özelliklerini bazılarını şu şekilde sıralayabiliriz; Kendini gerçekleştirmekte olan insan, kim olduğunu gerçekçi bir gözle algıladığı gibi kim olabileceği hakkında daha tutarlı bir görüşe sahiptir. İnsan değerlerine saygı duyar,onları benimser ve geliştirir. Zamanı iyi kullanır, değişmeye ve yeni yaşantılara açıktır.

 

P.D.R, ayrıca bireylerin kendini anlamasını, problemini çözebilmesini, kendine en uygun seçimleri yaparak gerçekçi kararlar alabilmesini , kendi kapasitelerini en uygun bir düzeyde geliştirilmesini, çevresine dengeli ve sağlıklı bir yapabilmesini amaçlar.

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 11.12.2012 - Güncelleme: 15.12.2023 16:58 - Görüntülenme: 1467
  Beğen | 0  kişi beğendi